Pierwszy program
Dlaczego akurat dioda na początek? Bo jest bardzo przydatna przy budowie i testowaniu działania prototypów. Wiele urządzeń jakie budowałem zaczynało właśnie od diody - zastępowała na początkowym etapie w moich projektach niektóre komponenty np: przekaźniki do włączania / wyłączania oświetlenia mieszkania czy jako wskaźnik wykrycia przez czujnik nieprawidłowości - zapalona oznaczała że stężenie było ponad normę. W ten sposób po prostu łatwiej budować (mniej połączeń) oraz testować urządzenie, które budujemy. Oprogramowanie budujemy krok po kroku i testujemy czy działa zgodnie z oczekiwaniem, tak samo z urządzeniem dodajemy kolejne elementy gdy poprzednie już są w pełni działające.
No to zaczynamy.
Środowisko programistyczne dla Arduino po instalacji daje możliwość skorzystania z kilkunastu przykładowych programów w postaci szkiców ( eng sketch).
Pierwszy program jaki zazwyczaj jest wgrywany do Arduino to Blink (miganie diodą). Jest też prostym testem działania płytki którą posiadamy. Jeżeli po wgraniu zadziała to oznacza, że zarówno środowisko jak i sama płytka są prawidłowo skonfigurowane i gotowe do pracy. Szkic który wybraliśmy (Blink) wymaga jedynie Arduino ponieważ posiada diodę led wbudowaną i to właśnie tą diodą będzie nasz program sterował.
Z menu wybieramy program Blink (zostanie wczytany do nowego okienka)
Do zaprogramowania układu wystarczy dowolny przewód USB i środowisko, ponieważ każda wersja Arduino posiada własny bootloader , który pozwala na wgrywanie programów bezpośrednio poprzez gniazdo USB. W przypadku Arduino pro mini wymagana jest dodatkowa przejściówka na UART (koszt kilka zł) o tym napiszę przy okazji.
Podpinamy Arduino do portu USB (możemy podpiąć także zanim uruchomimy środowisko
programistyczne). Tu małą uwaga - jeżeli podpinamy pierwszy raz nasz układ, system może nie zainstalować urządzenia - jeżeli tak się stanie (niepowodzenie w instalacji urządzenia) to sterowniki znajdują się w katalogu "drivers" zainstalowanego środowiska - wystarczy ręcznie zainstalować sterownik wskazując ścieżkę do tego katalogu.
Jeżeli wszystko jest ok możemy ustawić wersję płytki jaką posiadamy * (w moim przypadku Arduino /Genuino UNO) oraz ustawiamy port jaki został przydzielony przez system naszej płytce (jak nie jesteśmy pewni który to port to można to sprawdzić w menedżerze urządzeń).programistyczne). Tu małą uwaga - jeżeli podpinamy pierwszy raz nasz układ, system może nie zainstalować urządzenia - jeżeli tak się stanie (niepowodzenie w instalacji urządzenia) to sterowniki znajdują się w katalogu "drivers" zainstalowanego środowiska - wystarczy ręcznie zainstalować sterownik wskazując ścieżkę do tego katalogu.
Wgrywamy program do Arduino klikając strzałkę w prawo lub wciskamy kombinacje klawiszy Ctrl+U
Po wgraniu dioda zapala się i gaśnie w odstępach jednosekundowych. Odstęp czasowy ustalany jest w funkcji delay w milisekundach (1000ms = 1s)
Dioda, którą sterujemy (zapalamy i gasimy) jest podpięta pod pin cyfrowy (eng. digital) numer 13 w Arduino. Możemy pod ten pin podpiąć zewnętrzną diodę led (zalecany rezystor powyżej 150omów) i bez zmian w programie obie diody (wbudowana i zewnętrzna) będą zapalały się i gasły w ustalonym programowo odstępie czasowym.
O tym i o sterowaniu większą ilością diod w następnym wpisie.
* !!! WAŻNE - aby wybrać poprawną wersję płytki jaką posiadamy w innym przypadku program po prostu się nie wgra. Środowisko musi "wiedzieć" z jaką płytką współpracuje.
p.s Jeżeli ktoś chciałby abym wyjaśnił poszczególne linie kodu (bo np: nie zna się na programowaniu ) to piszcie w komentarzach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz